banner

Grunden till bra motionsvanor

Människokroppen är byggd för att röra på sig, inte sitta stilla, det är ingen nyhet. Rörelse gäller inte minst barn eftersom de behöver röra på sig för att växa och utvecklas. Små barn är i regel inga större problem att aktivera, det sköter det hela själv med mycket spring i benen, men uppåt skolåldern kan den spontana aktiviteten minska för att mer eller mindre avta helt upp i tonåren, med övervikt eller i värsta fall fetma som följd. Det här är dock inget barnproblem utan ett vuxenproblem. Det är nämligen föräldrarna som lägger grunden till ett naturligt intresse för att röra på sig och bra motionsvanor.

Grunden till bra motionsvanor

Gör motionen till en lek


Barn är inte så svåra att få att röra på sig som många tror, de allra flesta barn tycker det är spännande att haka på det mamma och pappa gör. Tiden är begränsad så här gäller det bara att tänka lite kreativt. Gillar du som förälder att vandra och vistas i naturen, ta med barnen. En bärstol kan vara en lösning till de minsta men troligen kommer ni bli förvånade över hur långt även små barn orkar gå när det finns mycket att titta på. Glöm bara det där med att titta på fåglar, älgar och rådjur, de har hört er på långt håll och flytt. Lyft på stenar och titta under barken på nerfallna träd, insekter är inte lika lättskrämda. Gå en promenad på stranden och plocka snäckor som man sedan kan göra något fint pyssel av är också uppskattat och lätt att få med barnen på.
Har ni barn som gillar att cykla och någon av er gillar att springa, kombinera ihop cykelturen och löprundan så blir alla nöjda och glada. Dessutom gör ni något tillsammans regelbundet och med tät intervall, något som barn sätter minst lika högt värde på som att ni åker på en veckas semester.

Motivera barnen till motion


Äldre barn och tonåringar kan vara lite svårare att få fart på men det går. Här gäller det att tänkta kreativt och inte vika från de regler man sätter upp. Många föräldrar skjutsar idag sina barn precis överallt, något som eliminerar alla former av den viktiga vardagsmotionen. Kan de äldre barnen och yngre tonåringarna cykla till skolan, aktiviteter och vänner, låt dem göra det. De minuterna av vardagsmotion kan vara skillnaden mellan ett inaktivt liv och övervikt som vuxen eller ett liv där motion ingår som något naturligt. Tycker ungarna att det är roligt att spela tennis, simma, rida eller vad som nu lockar dem, uppmuntra dem att göra det så mycket som det bara är möjligt. Tycker tonåringen att det är roligt att träna på gymmet men inte har någon träningskompis, häng med som förälder om ditt barn tycker att det är okej. Ni kanske inte hinner prata så mycket men ni gör något tillsammans och ni bygger en bra vana inför framtiden. Med uppmuntran kommer viljan att motionera mer naturligt. Att tjata på en stillasittande tonåring är så gott som alltid fullständigt kontraproduktivt. Försök istället att få barnen att förstå de positiva effekterna med att röra på sig, att man blir starkare, har lättare för att koncentrera sig på olika saker och att man mår bättre.

Motivera barnen till motion

About Tyra